Oct 19, 2006

about element of style


نکاتی که در مورد آنها بحث خواهیم کرد و شرحی مختصر خواهم داد شامل

یکم - تکرار
دوم - توازن
سوم - هماهنگی
چهارم - برابری و تقابل


اینها ابزار کمکی شما برای انتخاب گیاهانتان در کنار یکدیگر است . شما گیاهانی که در فضای سبز مورد نظرتان می خواهید بکارید را می باید پیش از کاشتن در کنار هم در نظر بگیرید .

تکرار

در بردارنده نمای اجزاری سخت و بزرگ ( اجسام مرده) و همچنین گیاهان است . می توانم به جرات بگویم که اجسام بیجان که مانند صخره های سنگی ، پرچین ها ، فواره ، ساعت آفتابی ، ... در حقیقت نمای فضای سبز شما را تشکیل می دهد . از آن جمله می توانم به راهها و محلهای پیاده روی ، ورودی سنگ فرش شده و دیوار ها نیز اشاره کنم .
با استفاده از مواد ارزان و پیش پا افتاده شما می توانید این عناصر محوطه تان را به هم ربط دهید .این مواد اولیه بستگی به نمای ساختمان و همچنین جیب مبارکتان دارد .

مثلا نمای ساختمانی آجر سه سانتی قرمز است ، دیوار ها و راهها را نیز اگر با همین آجر ها بسیازیم شکا منظم و شکیلی به فضای خود خواهیم داد .

توازن :
دست یافتن به بالانس برای یک باغ حیاتی و ضروری است . وقتی به یک باغ نگاه می کنید نباید در قسمتی یا ناحیه ای از آن بار و وزن بیشتری از جاهای دیگر آن محوطه احساس کنید . مشخص است که این احساس بار و سنجیدن بار کاریست که به عهده چشم است و ترازوی مخصوصی برای این کار هنوز اختراع نشده !!

هنگاهی یک محوطه توانایی شیفته کردن و جذب افرد را دارد که تماما پوشیده و پر نشده باشد . به همین علت باید نظم خاصی را در هنگام کاشتن گیاهان رعایت کنیم . باید در کاشت گیاهان تقارن را رعایت نماییم

کاشتن متقارن : هر گیاه در دو طرف راه کاشته می شود . این یکی از راههای ساده برای رسیدن به تقارن است اما در صورتی که در عدم تقارن مد نظر طراح باشد راه ساده دیگری وجود دارد ، در دوطرف گیاهان را بکارید اما یک طرف گیاهان بزرگتر و طرف دیگر راه گیاهان کوچکتر را بکارید و به این صورت به عدم تقارن مورد نظرتان برسید .

هارمونی

هارمونی در باغ با مقایسه اتحادی و کلی نگرانه به فضای طراحی شده قابل ادراک است . هارمونی از عناصر خاصی تشکیل شده مانند :
اتحاد و هماهنگی فرم گیاهان

رنگ

بافت

مدل

با در نظر گرفتن مولفه های بالا و ترکیب گیاهان با یکدیگر به باغ عرض و عمق متفاوتی می توان داد . در یک میدان گل کاری شده سایه ها و سایه رنگها با یکدیگر ترکیب می شوند که تصویری دلپذیر به بیننده ارائه کند . اگر بخواهم در یک جمله بدست آوردن هارمونی را برای شما تعریف کنم باید بگویم:

استفاده از گیاهان با بافت های مشابه باعث به وجود آمدن هارمونی می شود .

داربستهای مشبک برای گیاهان بالا رونده و پر چین ها بیشتر مناسب باغهای خارج شهر و ویلاهای تفریحیست اما در عین حال می تواند دور نمای یک باغ مدرن و متقارن را هم تشکیل دهد و قسمتهای جدا و پرتی که نمی خواهید در معرض دید قرار بگیرد را به بهترین شکل استتار کند .

برابری و تقابل

رنگهای وحشی و بافتهای موثر و شدید و حتا زننده و فرم های غیر معمول می توانند یک فضای دراماتیک متقابل در باغ و ایجاد کند . براقیت ترشحات گل شاهپسند که بر جسته به نظر می رسد را می توان در مناطقی که می خواهیم در بین درختان و گیاهان ساده ای مانند سرخس ها با آن برگهای ساده و ساکن حرکتی میخ کوب برای بیننده ایجاد کنید می توان استفاده کرد و از نتیجه آن مطمئن بود .
در زیر شاه پسند ، گیاهان پهن برگ و خوشبو فضای رویایی و متناقضی را ایجاد خواهد کرد .

گلهای افراشته عمودی مانند انگشتدانه و گل سیزاب برای کناره های راه فوق العاده زیبا و مسحور کننده است . همچنین گرد کردن و کوپه کردن انواع گیاهان کنار یکدیگر راه دیگری برای ایجاد زیبایی در فضای سبز شماست .

رنگ هر گل و بافت یا مدل آن با گلها و گیاهان کنار خود متفاوت است و باعث چرخیدن چشم به قسمتهای محتلف باغ خواهد شد . اما با این همه با احتیاط قرار دادن نضاد ها حیاتی است . اگر نه تضاد و بهم ریختگی دادن به باغ کار سختی نیست و از عهده مادر بزرگ محترم شما هم بر می آید . گیاهان انباشته از گل که در فصول مختلف گل می دهند می توانند هر بی ذوق و صاحب هنری را بر سر ذوق بیاورد .
دوباره تاکید می کنم که تزئینات داخل باغ مانند فواره ، برکه ، پل های چوبی قوسدار بر روی محل عبور آب ، سات آفتابی ، مجسمه ، خانه پرندگان و ... از جمله کار هاییست که به رویایی شدن محوطه شما کمک می کند .

پایان پست دوم فضای سبز


No comments: